Robimy to,


Czego inni nie potrafią

W ostatnim czasie zaobserowawiliśmy nowy trend wśród właścicieli aut - zwłaszcza tych z silnikiem Diesla. Modne bowiem stało się podnoszenie mocy oraz zwiększanie momentu obrotowego silników w samochodowych osobowych.

Jako serwis działający prężnie w elektronice samochodowej, naturalnym jest, że także i takie usługi świadczymy dla naszych klientow. Chiptuning robimy od dawna i mamy w tej materii ogromne doświadczenie. Niemniej jednak, na przestrzeni kilku miesięcy zauważyliśmy tendencję wzrostową na tego rodzaju prace.



rodzaj usługi cena brutto
CHIPTUNING - ZWIĘKSZENIE MOCY I MOMENTU OBROTOWEGO od 400 zł
WYŁĄCZENIE ZAWORU RECYRKULACJI SPALIN EGR od 400 zł
USUNIĘCIE FILTRA CZĄSTEK STAŁYCH DPF/FAP od 800 zł

Co to jest chiptuning?
Chiptuning, jest elektroniczną modyfikacją sterownika silnikowego. Polega na zmianie oprogramowania sterującego, znajdującego się w pamięci komputera. Znajdujące się w pamięci sterownika mapy są modyfikowane tak, aby zwiększyć moc oraz moment obrotowy silnika. Dzięki ingerencji w owe oprogramowanie możemy zmienić wiele wartości taki jak np.:

  • maksymalna prędkość
  • maksymalne obroty silnika
  • ciśnienie paliwa
  • doładowanie
  • czas otwarcia wtrysku
  • reakcje na pedał gazu
  • start ciepłego silnika
oraz wiele, wiele innych...


Czy warto wykonać chiptuning?

Ideą chiptuningu jest poprawa parametrów silnika. Producenci samochodów zwykle zostawiają rezerwę mocy oraz momentu obrotowego. Seryjne oprogramowanie ma zapewnić większe bezpieczeństwo dla jednostki napędowej w przypaku mocnego wysiłku lub też ciężkich warunków pracy dla silnika. Czasami powody zaniżenia mocy w seryjnym sterowniku podyktowane są względami ekonomicznymi. W niektórych bowiem krajach, wysokość ubezpieczenia OC uwarunkowana jest mocą silnika, a nie jak w naszym kraju zależna od pojemności. Jeśli modyfikacja sterownika silnika zostanie przeprowadzona prawidłowo, w niektórych przypadkach można uzyskać przyrost mocy pomiędzy 20% a 50% wartości nominalnej dla silników z turbo doładowaniem, zaś dla silników wolnossących jest to ok. 5%.


Jak wykonać chiptuning?
Modyfikację sterownika silnika można wykonać na kilka sposobów. Na początku należy skomunikować się z jednostką sterującą aby odczytać z niej oryginalny program sterujący. Do tego służą specjalistyczne narzędzia - interfejsy. Komunikację można osiągnąć podłączając się przez złącze diagnostyczne OBD znajdujące się w każdym samochodzie po roku 2001 lub poprzez wymontowanie sterownika silnika i podłączenie się do niego bezpośrednio. Osobiście preferujemy tę drugą metodę, ponieważ ta pierwsza choć wygodniejsza, potrafi generować błędy w pozostałych sterownikach w samochodzie, które komunikują się między sobą. Jeśli zawartość sterownika zostanie już odczytana, należy poddać ją obróbce. Tutaj z pomocą przychodzi specjalistyczne oprogramowanie oraz zdobyta przez lata wiedza. Po odpowiedniej modyfikacji należy jeszcze policzyć sumy kontrolne i tak przygotowaną zawartość wgrać z powrotem do sterownika. Brzmi prosto, ale wcale takie nie jest. Jeśli nie mamy pojęcia co robimy możemy uszkodzić sterownik i w rezultacie unieruchomić samochód. Na tyle lat działalności spotkaliśmy się już z takimi nieudolnymi próbami chiptuningu. Ratowaliśmy wiele sterowników, dlatego przestrzagamy wszystkich amatorów domowego chiptuningu przed wgrywaniem do sterownika silnika tzw. "gotowców" znalezionych na portalach w Internecie. To, że kolega ma takim sam model auta, nie oznacza, że jego sterownik silnika będzie identyczny i zmodyfikowana u niego mapa w 100% da się zaadoptować w naszym samochodzie. Może się zdarzyć, że uda się trafić w wersję taką samą. Jeśli modyfikacja jednak pochodzi z nieznanego nam źródła możemy spotkać się z niemiłą niespodzianką - np. uszkodzeniem elementów układu paliwowego lub doładowania powietrza.

Zamiast ryzykować, zapraszamy do nas :-)

Jesteśmy w stanie zmodyfikować każdy sterownik silnika, w każdym aucie tak aby ta modyfikacja był bezpieczna. Oczywiście przed każdym takim zabiegiem sprawdzamy zawsze kondycję zarówno samego silnika jak i pozostałych elementów w samochodzie. Jeśli coś nas zaniepokoi staramy się uzmysłowić klientowi, że powinien najpierw zacząć od wyeliminowania wszystkich usterek mająych wpływ na modyfikację sterownika silnika oraz poinformować o skutkach zaniechania usunięcia problemów. Zarówno przed jak i po modyfikacji robimy niezbędne pomiary. Wykonujemy odczyty z czujników, tak aby mieć pewność, że modyfikacja nie spowoduje niepożądanych skutków. Mierzymy moc i moment obrotowy. Posiadamy swoją hamownie drogową - Dynomet. Na życzenie klienta, możemy także przeprowadzić pomiar na tradycyjej hamowni podwoziowej. Z racji profilu działalnośći i specjalizacji w markach BMW, Jaguar, Land Rover oraz MG/Rover, najwięcej modyfikacji sterowników silnika wykonaliśmy w modelach tych aut:

  • BMW: E39, E46, E6x, E9x, Fx, X
  • Jaugar: S-Type, X-Type, XF
  • Land Rover: Freelander, Discovery
  • MG/Rover: 25, 45, 75, ZR, ZS, ZT

Niemal nierozłącznie w parze z chiptuningiem podąża filtr cząstek stałych DPF oraz zawór recyruklacji spalin EGR. Obydwa te pojęcia nierozerwalnie łączą się z ekologią i emisją spalin.

Czym jest zawór recyrkulacji spalin EGR?
Układ recyrkulacji spalin EGR został wprowadzony na skutek zaostrzenia norm emisji spalin. Jego zadaniem jest wprowadzanie części spalin do układu dolotowego. Uboższa w tlen mieszanka zmniesza emisję tlenków azotu.


Usterki zaworu EGR
Niestety wraz z upływem kilometrów zawór brudzi się i nieczystości blokują go. Czasami usterce ulega układ sterowania zaworem. Tak czy inaczej, czyszczenie nie zawsze pomaga, a najrozsądniejszym rozwiązaniem jest wymiana elementu na nowy. Ceny nowych elementów układu wahają się od 300 zł do ponad 1000 zł.


Czy trzeba kupować nowy?
Kiedy zawór EGR ulegnie awarii niektórzy klienci szukają wtedy tańszego rozwiązania problemu - zaślepienia zaworu EGR. W starszych autach wystarczyła mechaniczna ingerencja w układ, w nowszych zaś taki zabieg spowoduje wykrycie usterki przez sterownik silnika i zaświecenie kontrolki "check engine". W niektórych modelach skutkuje to wejściem w awaryjny tryb pracy silnika i niemożność skorzystania z pełnej mocy jaką dysponuje jednostka. W naszym serwisie na życzenie klienta jesteśmy w stanie wyprogramować z komputera sterującego informację o zaworze EGR.


Drugim, spędzającym sen z oczu użytkownikom samochodów z silnikami Diesla jest filtr cząstek stałych DPF.


Co to jest DPF/FAP?
Filtr cząstek stałych, z angielskiego Diesel Particulate Filter lub francuskiego Filtre A Particules, to filtr montowany w układach wydechowych samochodów wysposażonych w silnik Diesel'a. Zadaniem filtra jest oczyszczanie spalin z cząstek sadzy i popiołu. Niestety gromadzące się cząstki sadzy powodują stopniowe zapychanie się i utratę wydajności filtra. W większości wypadków stosuje się filtry jednorazowe, które po zapchaniu wymagają wymiany na nowe. Pośrednim zabiegiem jest tzw. wypalanie filtra cząstek stałych DPF. W przeciwieństwie do zaworu EGR, filtra nie można zaślepić i nie jest on tak tani jak nowe zawory EGR. Nowy filtr cząstek stałych może sięgać kwoty kilku tysięcy złotych. W praktyce klienci decydują się wtedy na usunięcie takiego filtra zarówno mechanicznie jak i elektronicznie.


Jak usuwa się filtr cząstek stałych?
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, filtr cząstek stałych usuwa się w dwóch etapach. Pierwszym etapem jest usunięcie fizyczne filtra cząstek stałych. Nasi serwisanci starannie rozcinają puszkę z filtrem, usuwają z niej zanieszczony wkład, pozostawiając swobodny przelot. Następnie rozcięcie jest dokładnie zaspawywane. Zależy nam na tym, aby ingerencja w układ wydechowy była jak najmniej widoczna. Drugim etapem jest usunięcie informacji o filtrze cząstek stałych DPF/FAP ze sterownika silnika. Procedura jest tutaj taka sama jak w przypadku chiptuningu.


Jakie są konsekwencje usunięcia filtra cząstek stałych DPF?
Fizyczne usunięcie filtra cząstek jest niezgodne z prawem, ale jednocześnie jest trudne do udowodnienia. Teoretycznie stacje kontroli pojazdów powinny odmówić pozytywnego przejścia przeglądu, ale w praktyce nie są wstanie tego wykryć, zwłaszcza jeśli filtr DPF został fachowo usunięty. Dla samego silnika czy pracy układu wydechowego usunięcie filtra cząstek DPF nie powoduje żadnych skutków ubocznych.